Viktorianskt, fortsättning

Efter att Miparti kjorteln blev färdig har jag gjort stora framsteg med sömnaden. Den rutiga klänningen är färdig och jag har gått över till mitt viktorianska projekt. Underkläderna är sen tidigare nästan färdiga. Först ut var själva turnyren, som används för att få den karakteristiska siluetten. Den är ganska enkelt konstruerad med fjäderstål i stommen som sen täcks av volanger för bli lite mjukare.



Här syns även chemisen eller särken som man har under korsetten. Den fungerar även ypperligt som nattlinne. Nedanför är en bild på Eleonor i samma chemise, fotograferad av Erik.



Dräkten kommer att bestå av en jacka/kavaj och en kjol i samma tyg. Eventuellt tillkommer även en löstagbar turnyr, men jag har inte riktigt bestämt mig. Jackan är fodrad för att det mösntrade korsettyget inte ska kysa igenom, fodertyget består av ett gammalt gulnat lakan och sys tillsammans med yttertyget för att spara tid. Detta är även en metod som användes under 1800-talet.



Bakstycket sett rakt bakifrån.



Än så länge är bara bakstycket och delar av framstycket ihopsydda, resten ska sys ihop när jag har möjlighet att prova jackan på mig själv iförd korsett. För att få Ada att anta mina korsetterade mått är omöjligt pga. hennes "yppiga" byst.



Bild från sidan med delar av framstycket fastnålat.



Kommentarer
Postat av: Erik

Ska bli väldigt intressant att se hur detta utvecklar sig. Ser otroligt fint ut hittills!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback