Liten hätta

Som ett avbrott i min (som det känns som iaf) evighetssömnad av miparti klänningen sydde jag för ett tag sen en liten hätta med inspration från Birgittas hätta. Jag tittade även på lite bilder ur Maciejowski bibeln.




Min hätta/huva är mycket enklare sydd än Birgittas, den saknar den snygga sömmen och är istället ihopsydd med efterstygn. Materialet är ett tunnt vitt linne och den är sydd med blekt, vaxad lintråd. Jag lyckades aldrig få till knytningen som kvinnan på bilden ovan, kanske för att jag saknar den hårmängden som krävs för att fylla ut nacken. Så istället valde jag att knyta den på ett annat sätt.




(som vanligt se jag halvsovande ut på bild, men det får ni leva med)



Här syns det tydligt att jag har för lite hår för att kunna fylla ut hätta på samma sätt som kvinnan i Maciejowski bibeln.

Jag ska försöka fixa en bild med huvudduk också, då det är främst så den är tänkt att användas, så att jag har nåt att nåla i.




Kommentarer
Postat av: Peter

Knytningen fick du inte till för att - det inte FINNS någon knytning. Bandet har sannolikt varit helt, så man har får vränga det över huvudet tills det satt som det skulle.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback