Ilska

Ibland blir man bara så otroligt jä**a förbannad på folk och igår var ett sånt tillfälle.

När jag och Emma åkte hem från Gottsunda såg jag en svart katt som låg på sidan av mittstrecket i det andra körfältet. Jag sa åt Emma att köra in till kanten, slog på varningsblinkernsen och sprang ut i vägen. När jag kom fram till den lilla svarta katten lyfte den på huvudet, tittade på mig och jamade. Jag hojtade till Emma att den fortfarande levde och plockade försiktigt in den i bilen och åkte till veterinären. När vi sedan stod hos veterinären hade katten hunnit dö.

Hur kan man bara köra på en katt utan att göra något? Från där katten blev påkörd är det bara två minuters körväg till veterinären, så det skulle inte ha krävts en stor arbetsinsats från förarens sida att ta katten till veterinären. Katten hade dessutom halsband, så man kunde ju ha bemödat sig med att ringa till ägaren. Och hur kan man bara passera en katt som ligger och kravlar mitt ivägen utan att göra något som förbipasserande bilist?

För mig som djur- och kattälskare så är det självklart att man gör något. Som kattägare är man medveten om att risken finns att katten kan bli påkörd om man låter den vara ute. Men att inte veta vad som hänt katten är mycket värre än att få höra att den har blivit påkörd.


Kommentarer
Postat av: Erik

Ja det är förbaskat nedrigt... :(

Postat av: Eva

Jag håller med!! Även om den som körde på katten inte märkte det så har det troligen passerat bilar före er som borde stannat. Bra gjort Hannah, du är en sann djurvän!! Kram på dig.

2009-11-26 @ 08:11:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback