Moy Bog och annat pyssel

Jag har länge velat ge mig på att sy en Moy Bogklänning, så idag tog jag tag i mönsterkonstruktionen och började rita, mäta och klippa. Krångligt är det och det lär nog dröja ett tag innan jag får till ett mönster som fungerar.

Idag blev jag för övrigt klar med min särk som har känts som ett evighetsprojekt, men nu är den klar iaf. Den blev väldigt bra måste jag säga, ett perfekt plagg att öva sin handsömnad på.

Igår fick jag ett tygpaket som jag bytte bort mitt smockade förkläde mot. Jättehärliga ylletyger som ska bli en mipartiklänning är det tänkt. Klänningen är tänkt att bli i samma modell som min gröna, fast jag velar mellan om jag ska knappar eller snörning fram. Men jag gillar ju knappar, så det lutar åt det. Dessutom tror jag det blir snyggast med med knappar med tanke på färgkontrasten. Men jag ska klura lite till.

Kommentarer
Postat av: Lithia

Hej!

Svarar på din kommentar här istället för på min blogg :)

Jo, standardstorlekar är ett gissel, jag som skrädderiutbildad är inte förtjust i dem egentligen, jag ser dem mer som en utgångspunkt att börja på. Hade jag fått välja hade jag bara gjort måttsytt :)

Angående livlängden så har jag flyttat upp den lite nu mot hur grundmodellen var, hellre att den ligger lite högt på kortare tjejer än att den ligger för lågt på långa. Sedan har jag inte gjort den svängda sömmen mitt bak så extremt svängd heller för att motverka problemet. Vi får se hur det blir.



Jag har kontakt med nyföretagarcentrum här där jag bor, de är enormt hjälpsamma :)



Lycka till med din moy bog, jag har varit sugen på en sån länge men inte haft tid att ge mig på det.



/L


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback