Hättan färdig

Jag är ju som vanligt dålig på att lägga ut bilder på det jag gör, ungefär 2-3 veckor tar det innan bilderna läggs ut. Hättan är helt handsydd med vaxad lintråd, jag har använt mig av efterstygn, samt fällsöm (?) till linne fodret, fållarna är sydda med fållsöm. Tyget är brunt secondhand ylle från Kupan (25 kr) och fodrad med vitt linne. Av linnet hade jag inte så det räckte till hela hättan, utan kilarna är av en annan kvalité, men allt linne är vitt. Modellen är baserad på ett londonfynd från slutet av 1300-talet, fast min hätta är strutlös för att tyget helt enkelt inte räckte till det. I Maciejowski bibeln  (Boaz encounters Ruth) kan man se en kvinna i röd strutlös hätta samla strå (?) från marken. I Le Roman de la rose ( ca 1350/1365) kan man se kvinnor i hättor med kontasterande foder.







Närbild på Peters otroligt fina nålar (eller Peters, de är ju mina, men han har gjort dem). Tyvärr sitter de i ett gammalt örngott för jag har fortfarande inte lyckats få till en bra huvudduk. Jag har länge letat efter ett bra tyg, helst skulle man ju vilja ha handvävt, men det är ju ganska lite utanför min budget. Men inom är snar framtid kommer jag att bli vävstolsägare, så då kanske jag kan få till något. Men jag kan (ännu) inte väva...

Kommentarer
Postat av: Eva

Slutar aldrig att förvånas att du hinner tillverka så mycket fina hantverk.Jag har också en vävstol som väntar på att bli använd men det får vänta till hösten. Nu är det så mycket arbete i trädgården.Har satt ut gurkplantorna i växthuset idag så nu är det bara att hålla tummarna att det inte blir kalla nätter. Kramar, hoppas vi ses snart.

2009-05-27 @ 19:09:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback