Ännu mer garner

I går färgade jag med mina björkkvistar och reslutatet blev över förväntan. Efter som bladen redan hade börjat slå ut så trodde jag att det kunde bli lite konstigt, men garnet blev väldigt fint. Jag använde mig av 600 g björkris/kvist som jag hade delat i små bitar med sekatören. Viktigt att komma ihåg när man plocker grenar eller liknande är att de inte omfattas av allemansrätten, utan att man måste ha markägarens tillstånd.

Kvistarna kokade jag upp och lät sjuda i två timmar, sen silade jag badet och lät det svalna. Då hade så pass mycket vatten kokat bort så det räckte inte, men istället för att späda kokade jag kvistarna en omgång till med nytt vatten. När vattnet silats bort och fått svalna så hade jag i det uppblötta och förvärmda garnet. Sedan fick färgbadet stå i ca 1 timme och sjuda (temp ca 90 grader). Garnet fick sedan svalna i badet.



Färger från vänster: Björkkvistar, rödbeta, maskros, maskros, rödbeta, kirskål.

Till mitt färgbad använde jag 100 g garn, men det hade nog räckt till betydligt mer. Garnet fick en väldigt härlig senapsgul färg, med viss dragning åt grönt. Det gröna tror jag kan bero på att garner var lite gråmelerat och att de gråa fibrerna blev mer grön/gula än resten av garnet. Men fint blev det!

Kommentarer
Postat av: Josefin

Tack för ditt tips om korsetten. Det ska jag definitivt pröva på nästa kosrsett jag ska sy. Har fått mersmak för det här med korsetter nu så jag får väl hålla på och sy nya tills en blir "perfekt".

/Josefin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback