Växtfärgning

Jag har länge varit sugen på att prova på att växtfärga, så nu under tentaveckan gjorde jag ett försök. Det var för övrigt en perfekt syssla att ägna sig åt tillsammans med studierna, sitta och ha koll på kastrullen och läsa samtidigt.

Till att börja med så letade jag igenom garnförrådet efter lämpliga garner och jag hittade en del naturfärgade och gråa ullgarner.



Först tvättade jag garnerna och sen åkte de ner i kastrullen för betning, jag använde mig av alun, 15 %. Efter en timme stängde jag av värmen och garnerna fick svalna för att sedan sköljas och hängas på tork.

Nu till det roliga, färgningen! Eftersom det är lite fel tidpunkt för att ge sig ut och plocka blommor, blad mm. så fick det bli nåt annat. Hemma hittade jag ett illorange sammetstyg som jag länge har velat sy en penningpung av, men färgen var grotesk. För att matta ner färgen något och göra den lite brunorange, så blandeade jag ett färgbad med kaffe ocg rött te. (Låter kanske lite dyrt med rött te, men jag använde en påse som jag dels fått gratis, men även har stått i tre år för ingen vill dricka av det).



Så här såg färgbadet ut när det stod och puttrade som bäst. Efter ca en timme silade jag av teet  och sedan åkte tyget och en vit och en grå härva garn ner.



Det fick också stå och sjuda (ca 75-85 grader) i ungefär en timme, sen fick det svalna i färgbadet innan jag sköljde av tyget och garnerna.



Så här blev sammetstyget att se ut, det färgade ligger överst. Jag är ganska nöjd, det blev lite mer brunt och fick nästan en guldton. Men det hade nästan kunnat bli lite mer brunt.



Båda garnerna blev lite gulaktiga, det vita fick en jättefin nästan saffransgul färg och det gråa blev gulgrönt.

Att tänka p åinför nästa gång:

Jag måste få tag på en större gryta.

Att inte knyta åt kring härvorna så hårt, mitt gula garn har lite batiktendenser...

Att när jag ändå betar, göra en större sats, för det var ganska tråkigt att göra...

Kommentarer
Postat av: maria neijman

Har du frågor om växtfärgning hör av dig!

Jag har färgat aktivt i 20 år, oj nu låter jag oerhört gammal..Men jag har gjort alla tabbar man kan göra, jag kan delge mig av det, så slipper du göra samma missar. Vi kanske skulle kunna färga tillsammans.

Maria, som bor i Stockholm

2009-04-17 @ 07:40:53
Postat av: pernilla

Hejsan! Vilken trevlig blogg du har! hittade den när jag satt och sökte på gula garner. Tänkte fråga om du har några bra boktips om växtfärgning. Tänkte ge mig i kast med de till nästa sommar och nu sitter jag och drömmer och försöker planera lite till att odla till det i min trädgård. Du som skriver mycket om växtfärgning kanske vet bra resp dåliga böcker man kan leta i?



tack för trevlig läsning och inspiration


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback