Medeltid

Återigen har jag och O börjat prata om att åka till medeltidsveckan, och då måste man ju självklart ha passande kläder. Jag har tidigare sytt lite medeltidsinspirerat, men aldrig "på riktigt" så nu har jag fakriskt tänkt att lägga ambitionsnivån lite högre, mer handsytt och lite mer historiskt korrekta mönster.

Har spanat runt en del på historiska världar och hittat en del jag gillar och är sugen på att sy. Extra roligt blir det ju att få sy herrkläder, som jag inte är så van att göra (men O får nog sy lite själv också). Tidsperioden vi tänkt rikta in oss på är sent 1300-tal, ev början av 1400.



De här hosorna kommer från Historiska världar och är fotlösa, med blygdkapsel och väldigt tajta, ska nåla in O i tyg när han kommer hem. Hoppas man lyckas få till dem, har aldrig sytt hosor tidigare..



Den här bilden kommer också från Historiska världar, klänningen även kallad "Moy Bog" är baserad på ett irländskt fynd från en mosse. Jag är lite sugen på att nån gång ge mig på att sy en sån, dock verkar den vara lite krånglig att få till baktill.

När jag ändå är inne på medeltid, är det nån som har koll på föreningen Upptuna? Jag är lite småintresserad av att gå med, dock har jag inte riktigt koll på vad de gör, men sy och pysselträffar låter trevligt. Vore kul att träffa andra som delar samma intresse, och dessutom kan dela med sig av kunskap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback