Underkläder, Victorian style

En av mina favoritserier är "the Victorian Farm" som har gått på history channel. Där får man följe tre personer som under ett år ska driva en bondgård på samma sätt som under 1880-talet.  Serien är väldigt bra trots den något fantasilöse berättaren som upplyser om allt de gör "Victorian style". Efter att ha sett avsnittet där Ruth syr en klänning blev jag väldigt sugen på att själv försöka mig på nåt liknande.

Logiskt nog började jag med underkläderna, korsett, mamelucker och särk är än så länge klara.



Lägg märke till de tidsenliga skorna!
(ursäkta den korniga bilden)

Korsetten är sydd i tre lager tyg, ett tunnt bomullstyg ytterst, tjock canvas i mitten och linne fodrad. Mönstret är egenkonstruerat. Den saknar planchette, för det hade jag helt enkelt ingen hemma och orkade inte vänta på att en skulle komma i posten. Har man inspiration är det bara att köra på:P



Särken och mameluckerna är sydda utan ett gammalt spettsprytt laken som fyndades på Hötorget för 20 kr. Särken är dekorerad med spetsen från lakanet och med stråveck. Spetsen räckte inte till mameluckerna, så de fick lite nyköpt spets. Mönstret till dessa är också egenkonstruerat, efter inspiration från Truly Victorians underkläder.

Nu ska jag återgå till medeltida projekt ett tag! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback