O´s medeltidskläder, del 2

På Kupan här i Uppsala hittade jag i våras ett jättefint ylletyg för 25 kr. Tyget är i 2/1 kypert i naturgrått, vitt, orangeröd och brunt, självklart kunde jag inte motstå frestelsen och köpte tyget. Sen dess har tyget legat på hyllan och samlat damm, så när jag kom på att jag skulle sy till O så kom det äntligen till användning. Här finns exempel på rutigt ty under medeldiden, dock bara i mi parti. Större delan av sömmarna är sydda för hand, utom de i ärmarna av den enkla anledningen att de ska (nångång i framtiden) tajtas till och förses med knappar. Framtill är knäppningen fodrad med linneremsor för att ge lite stadga.



Inte världens bästa bild och inte världens bästa hållning (O tittar på tv) men så här ser det iaf ut. Under syns även linnebrokorna (a la Teobald Thor, som var O´s kommentar).



Knapparna sitter med ca 2,5 cm mellanrum längs hela framkanten. Knapphålen är inte sydda med knapphålssöm, utan är bara kastade i ett ljusgrått ullgarn.



I och med att panelerna är tillklippta av en tyglängd på 150 cm bredd kommer mönsterpassningen per automatik. Dock syns några småmissar i sömmen mitt bak, här syns även tydligt hur sömmen svänger för att passa svanken.

Kommentarer
Postat av: Mikael

Shnyggt, har faktiskt själv tänkt sy rutigt 1300-tal framöver (alla tycks ju göra det så varför inte) fast det återstår att se ifall jag orkar göra fler knappar...

Postat av: Peter

Ja se där! Visst är det härligt när folk dras med av bara farten!

2010-02-16 @ 07:59:31
URL: http://www.medbrinnandelunta.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback