Växtfärgning

Igår färgade jag garn med kirskål medan jag pluggade, för en vecka sedan var det rödbetor som åkte ner i färgbadet så nu har jag ju bilder att dela med mig av.



Som vanligt är ju färgåtergivningen inte optimal. Garner från vänster till höger:

* Det bruna är mer rödorange i verkligeheten och var för början natur brunt/grått, färgar med rödbetor.
* Vitt garn som färgades med rödbetor, blev svagt orange.
* Ljusgrått garn som även det färgades med rödbetor, brunorange
* Det allra snyggaste, kirskål på vitt garn. Jättehärlig gul färg som riktigt lyser!

Överlag är jag väldigt nöjd med färgningen, speciellt med kirskålen som blev väldigt fin. Rödbetorna hade jag ingen aning om hur man skulle färga med och istället för att ta reda på det (dumt!) så satte jag helt enkelt igång och bara kokade ur färgen. Dcok tyckte jag att det blev väldigt lite färg av så mycket rödbetor, så jag kollade upp hur man ska göra. Egentligen ska man baka dem i ugn först för att få bäst resultat, så det ska jag testa nästa gång.

Men man lär sig alltid något nytt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback