Kräftskiva

Jag börjar längta riktigt mycket till sommaren!!
Först midsommar, sen sol och bad, sen Turkiet och sen (förhoppningsvis) en och en annan kräftskiva.

177306-61

Snappsvisa

Dessa bilder är från förra årets kräftskiva, på den nedre kan man se mig sjunga snappsvisor för fulla muggar. Just snappsvisan tycker jag är en alldeles förträflig svensk tradition. Efter förra helgens tjejkväll så har jag ju dessutom lärt mig bergsmännens egna snappsvisa, väldigt viktigt att kunna den med tanke på mitt ursprung. Men min klara favorit är ju dock "Jag är skåning, född i Danmark..." Den har ingen titel, iaf inte som jag är medveten om. Väldigt fin, men enligt vissa (Erik) lite i längsta laget för att kallas för snappsvisa.

Just själva kräftorna är väl kanske ingen favorit, tycker mest det är jobbigt att skala. Men det är också tratition, att man ska lukta gamla kräftskal i flera dagar efter festen.

Är det inte sommar snart?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback