Rättssystemet i Sverige

Nu har jag jobbat min första vecka, och denna vecka har varit full av motgångar, både på jobbet och privat. Mycket nytt att trycka in i sin redan fulla hjärna, kunder som skäller på en för att posten skickat deras paket till Hällefors osv.

Privat så börjar bostadsbristen göra sig extra mkt påmind. Jag och Eleonor gick miste om våran fina trea precis på mållinjen och huset här hemma är sålt. Jag har också haft dispyter med Örebro universitet ang mitt betyg i retorik. Enligt kursplanen och betygen i de olika delkurserna så har jag gjort mig förtjänt av betyget vg i kursen, men när jag fick slutbetyget så hade jag fått ett g! Självklart belav jag lite fundersam och hörde av mig till studievägledningen på hum. Tyvärr kunde de inte svara på varför det blivit så och om jag ska ha ett g i betyg eller inte, så jag får vänta till slutet av aug när rektorn kommer tillbaka för att få nån rätsida på problemet.

Men nu nog om mig och mina triviala problem.

Caroline Malmberg, det är en kvinna som mött motgångar och gjort det bästa av dem. Hon har nyligen gett ut boken "Våldtagen - men jag är fanimej inget offer" och hennes historia faccinerar mig verkligen.

En kvinnan som blivit utsatt för en av de grövsta förnedringar som finns för en kvinna, att bli våldtagen. Istället för att förneka det som hänt och skämmas för det brott hon utsatts för (som tyvärr så många kvinnor gör) så gör hon det bästa av situationen och arbetar nu med att stötta andra kvinnor i samma sits.

Som det ser ut i dagens rättssystem, så döms väldigt få våldtäcksmän. Ännu färre av alla brott anmäls. De kvinnor som ändå har styrkan och modet att anmäla brottet får uthärda ytterligare kränkningar från rättssystemet när de tvingas svara på helt onödiga frågor om hur många sexpartners de haft innan brottet och vad de var klädda i när brottets begicks.

Detta är något som gör mig förbannad!!!

Att om man som kvinna har haft sex med fler än genomsnittet och klädde sig utmanande, och blir våldtagen, då är det mycket svårare att få förrövaren att bli dömd. Jag förstår inte riktigt hur den ekvationen går ihop, men jag förstår att det är något allvarligt fel på vårt svenska rättssystem.

Kommentarer
Postat av: Kalle

"Flickan & skulden" och "En riktigt våldtäktsman" (eller nåt liknande) är två skit bra böcker. läs dem...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback