Från sömnadsfronten något nytt

Min rosarutiga klänning blev klar och överförväntan bra, men som mycket annat jag syr, blev den lite för stor i midjan. Mönstret är egenkonstruerat och så här i efterhand inser jag att urringningen kunde ha varit lite lägre, men man kan inte få allt. Klänningen är helfodrad, med bomull i livet och viscose i kjolen.





(Foto: Erik Norwald)

Jag har även hunnit sy en midsommarklänning, än har jag inga bra bilder (men ska snart få av Erik) så det blir bara en detaljbild än så länge.



Nästa vecka bär det av till Gotland där det vankas bröllop, och självklart behövs det då en klänning. Det blir en ganska enkel modell med prinsesskärning i livet och veckad kjol, och tunna flätade axelband. Jag har hittat världens mest underbara siden på favorittygaffären här i uppsala (Tygcentrum) och så smått börjat.



De jäkla axelbanden...

Innan jag tordes börja klippa i mitt fina tyg så sydde jag en toile till livet, dock sydde jag den i ett blommigt vintagetyg som ska få bli en sommarklänning så småningom. Man vill ju inte sy i onödan:P



På Ada sitter även en enkel sommarkjol som är sydd av en lapptäckstuv från Ohlssons för 20 kr, ett återanvänt blixtlås och en knapp för 4 kr. En totalkostnad på 24 kr för en kjol är inte helt illa!

Jag återkommer med mina framsteg på klänningsfronten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback