Nålbundna sockor, del 1, garnet

Efter att ha nålat sockor till både Oskar och Eva, bleb jag väldigt sugen på att göra ett par åt mig själv. Eftersom jag fick ett par kardor i julklapp och spånadslusten är på topp, tänkte jag spinna garnet själv och sen eventuellt växtfärga det innan det blir dags att börja sömma.



Först kardades ullen, som är massamull som inte överhuvudtaget är medeltida, men råkar vara min (hittils) favoritull att spinna med.



Efter kardningen rullades kardfloren ihop till rullar...



...som sedan spanns till ett relativt tunnt garn.



Garnet tvinnades sedan tvåtrådigt...



...och härvades sedan upp på härvträ och härvorna knöts om löst med garn inför den eventuella färgningen.



Färdigt!

Men nu till frågan, ska jag färga eller inte färga? Och i sånt fall i vilken färg, funderar lite på lökskal eller krapp, men har inte bestämt mig än.

Vad tycker ni blir bäst?


Kommentarer
Postat av: Peter

Du vet om att det finns folk i föreningen som väldigt gärna lär sig spinna garn, va?

Postat av: Hannah

Nääe, det visste jag faktiskt inte. Hade koll på att några spann, dessutom är jag själv nybörjare så jag kanske inte är bäst lämpad på att lära ut... Men det lilla jag kan delar jag gärna med mig av!



Förresten om du läser det här Peter, så kan inte jag kommentera på din blogg, det ska gå att ändra inställningar så även människor som inte har Blogspotkonton ska kunna kommentera, tror jag.

2010-01-13 @ 11:02:41
URL: http://schannalle.blogg.se/
Postat av: Erik

Men jisses vad du kan kvinna!



Hurdan är ullen? Stickig?

2010-01-15 @ 13:25:35
URL: http://erikbakomlinsen.blogspot.com
Postat av: Hannah

Nää, massamullen är inte så stickig, fibrerna är väldigt långa och därför blir det färre fiberändar som sticker ut ur garnet. Sockorna kommer nog att bli mjuka och sköna, hoppas jag...

2010-01-15 @ 14:02:09
URL: http://schannalle.blogg.se/
Postat av: Varkenoch

Oh, det där garnet ser himla mumsigt ut!

2010-01-20 @ 08:52:39
URL: http://varkenocheller.blogspot.com/
Postat av: loch70

Hej! Får jag använda en av dina bilder i en musikvideo? Bilden med den lilla hatten.

MVH Loch70

2010-07-31 @ 13:28:46
Postat av: Hannah

loch70: Det beror helt på vilken bild du menar, jag ser ingen bild på nån liten hatt i detta inlägg, men om det är hattarna med löv/ svart flor som är med i ett annat inlägg, så måste jag säga nej, för det är inte jag som har fotograferat dem (och har därför inte rättigheterna till bilderna.) Mejla mig gärna på [email protected] så kan vi reda ut saken!



MVH/Hannah

2010-10-03 @ 00:55:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback