Sommarens hosor

I sommras skulle jag egentligen ha åkt till Varbergs medeltidsdagar med Albrechts, men jag blev sjuk och fick stanna hemma. Eftersom jag inte äger ett par medeltida skor, så tipsade min fadder om att lädersula ett par hosor för att slippa springa runt helt barfota. Hosor hade jag aldrig sytt tidigare, men med lite drapering, nålning och tråckling så kommer man ganska långt. De är sydda i ett ganska tunnt marinblått kypertvävt ylle, och tillskurna på skrådden för att vara lite strechiga, alla sömmar är sydda med vaxad lintråd.



På bilden hålls de uppe med två viggflätor av växtfärgat ullgarn. Planen är att brickväva ett par strumpeband. Just nu spinner jag silke på slända, som eventuellt ska växtfärgas och kanske bli strumpeband, men det är kanske lite för fancy för mig.

Hosorna lädersulades iaf aldrig, utan istället blev det ett par patinor. Om de är de minsta historiskt korrekta tänker jag inte uttala mig om, utan de är mer gjorda lite snabbt för att jag skulle ha nåt att stoppa fötterna i. Själva sulan är iaf löst baserad på ett exemplar som finns på
Malmöhus.



Tanken är att de ska förbättras alt. bytas ut nån gång i framtiden, men tills dess är de iaf funktionsdugliga. Även hosorna ska nog sys om, men det är ett senare problem.

På fotfronten har jag även fått färdigt (ca 1,5 mån sen) ett par nålade sockor/tofflor åt O. De är nålade på samma sätt som Uppsalasockan, fast i ett tjockt entrådigt ullgarn från svenska lantras får. Då de gick åt betydligt mer ganr än vad jag trodde (ca 275 g) så är de tvåfärgade, hälen är växtfärgad med bresilja och resten är naturgrått.




Nu ska jag baka bröd och försöka ta itu med mina studier.

Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: Mikael

Tjusigt, det råkar förresten inte vara tyg från Harrys arbetskläder du har använt? Införskaffade nämligen själv ett marinblå kypert till hosor från dem för bara en vecka sedan

Postat av: Hannah

Tackar! Nä, kommer inte från Harrys, utan är en stuv från Ohlssons. Ibland kan man hitta nåt fint bland all syntet. Är Harrys bra förresten, har aldrig handlat där själv?



/Hannah

2009-10-25 @ 14:36:03
URL: http://schannalle.blogg.se/
Postat av: Mikael

Javisst, Harrys ylletyger är bland de finaste jag sett, speciellt polar-serien. Inte så bra färgutbud dock

2009-10-29 @ 15:50:49
URL: http://historiskdrakt.wordpress.com/
Postat av: emma

jättefina! jag har själv sytt ett par som liknar dina en del, men nu undrar jag om man kan ha knappar på vadens baksida istället för snörning undre knäet? vad tror du?

2010-08-18 @ 21:42:21
URL: http://ingensbaby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback