Klänning, 1300-tal, del 2

Efter att ha sytt min förra klänning blev jag ju otroligt sugen på att sy en till, dels i bättre material men även med lite ändringar. Den förra klänningen blev nästan lite väl tajt för min del och axelsömmarna satt väldigt konstigt, så det åtgärdades till denna. Istället för att ha knappar valde jag att ha snörning mitt fram, dels för att jag har fått uppfattningen om att det var vanligare bland kvinnor, samt att jag inte var så sugen på att sy enorma mängder knappar. Men knappar är ju ändå en av anledningarna varför jag "föll" för 1300-talet, så ärmarna knäpps med 18 små tygknappar. Tidigare har jag alltid sytt knappar efter beskrivningen i "Medival tailors assistant" men har inte blivit helt nöjd med resultatet, så denna gång valde jag att göra knapparna efter Max´s otroligt bra beskrivning, och resultatet blev mycket bättre!



Klänningen består av fyra paneler, att konstruera plagg på detta sätt finns i det närmaste bevarat i Uppsala domkyrka, där Margaretes gyllene kjortel finns att beskåda. Dock är mina paneler raka och vidden har åstakommits med fyra kilar, en i varje söm, detta för att spara tyg. Ärmarna är konstruerade efter instruktioner i The medieval Tailor's assistant, och det gick så otroligt mycket lättare än att försöka få till dem på egen hand. De passade i stort sett perfekt från första början!





Dock tyckte jag att det var svårt att få snörningen så snygg som jag ville, så eventuellt byter jag ut den mot knappar i framtiden. På bilden är klänningen inte heller fållad då jag inte riktigt har bestämt hur lång den ska vara.



Som sagt tyckte jag att min förra klänning blev lite för tajt, men den här blev nästan för vid. Jag överväger starkt att sy in den lite. (Jag är inte gravid, bara duktig på att puta med magen)



Jag tycker att den är fin tillsammans med min nya bruna hätta. Några små ändringar (och fållning) så tror jag den blir väldigt bra.

Kommentarer
Postat av: Michelle

Hej! Vilken underbar blogg du har!
Jag medverkar mycket i medeltidsveckan i Visby och det är dags för mig att sy lite nya kläder. Bilderna ovan, klänning med knappar längs överdelen samt ärmarna är exat den modellen jag är ute efter! Finns det en möjlighet att få veta mönstret på den samt hur du gjorde dina fina knästrumpor?
Tack på förhand! /MVH Michelle

2012-08-21 @ 21:09:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback