Nytt syprojekt

Just nu funderar jag för fullt över ett nytt syprojekt. Som ni kanske förstod av mitt tidigare inlägg, så är jag väldigt förtjust i de äldre sjuksköterskeuniformerna. Och just det ska bli nästa projekt, den uniform som uppsalasystrarna hade på 50-talet är det tänkt att jag ska försöka återskapa. Till min hjälp hade jag tänkt att använda min hyresvärdinna som läste till sjuksköterska här i Uppsala 1950-1953. För er som är intreserade har hon även skrivt en bok om sin utbildning.

Klänning, förkläde och huvudbonad är det som ska sys, just nu funderar jag lite på vilken typ av huvudbonad jag ska sy. Som färdig sjuksköterska hade man en hätta och under utbildningen hade man en annan typ av huvudbonad, en "plätt". Så för min del borde det ju bli en "plätt", men vi får se, det kanske blir båda...



Det här är Elisabet Dillner, den första rektorn för Uppsala sjuksköterskeutbildning, i sin högtidsdräkt som hon alltid bar.

Kommentarer
Postat av: Annika Lindau

Hej

vet du händelsevis vart jag kan få tag på mönster till en sjuksköterskedräkt?

Jobbar som sjuksköterska på ett äldreboende o tänkte ha den på högtidsdagar ex julafton

/ Annika

2009-08-03 @ 21:22:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback