O´s medeltidskläder, del 1

För ett par månader sedan började jag att sy en medeltidsdräkt åt O, i ett fult försök att få honom att bli lite mer medeltidsintresserad. (Historieintresset finns redan, men främst gällande krigsstrategi, så jag hyser hopp:P) I och med att jag gilar 1300-tal och knappar fick det självklart bli något som innehöll båda delarna. Herrkläder har jag knappt sytt tidigare så jag har förlitat mig till "the medieval tailor's assistant" råd och anvisningar.

Jag började med att klä in O i lakansväv för att få till grundmönstret, som jag sen skulle använda till kjorteln, cotehardien, jackan eller vad man nu vill kalla plagget.



(Här är öppningen mitt fram ännu inte uppklippt)



(Och här syns delar av vårt stökiga soffbord)

Plagget är i stort sett helt färdigt, bara fållen nertill kvar.

Nu ska jag återgå till stickningen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback