Första egenspunna garnet

För några dagar sedan så fick jag min efterlängtade slända (en hemmabygge gjort med gemensamma krafter av mig och O). Först hade jag tänkt att köpa Spinspirations nybörjarkit med de var slut, så vi gjorde en egen slända istället. Jätteenkelt och den blev väldigt bra och billig! Sländan väger ca 40 g och tillverkningskostnaden blev ca 13 kr plus 10 kr för sandpappret. Överlag en väldigt bra nybörjarslända tycker jag!



På sländan sitter "Hannagarn" spunnet av hunden Hannas päls. När jag åkte till landet i lördags åkte vi förbi Finsta medeltidsdagar för att köpa lite ull (som de enligt programmet skulle sälja) tyvärr fanns det ingen ull att köpa och jag hade inget att spinna av. Inspirerad av Anders
hundvantar så gick jag loss på Hanna med borsten. Helt enkelt var det dock inte och garnet blev nog inte så väldigt starkt, men jag funderar på att tvinna det med en tunn tråd av antingen ull eller silke för att få det lite starkare och för att öva på att tvinna.

Det garn jag spann i torsdags av Panduroullen är tvättat och blev otroligt mycket bättre efter tvätt.



Här syns helgens träslöjdande, nämligen ett härvträ. Väldigt bra att ha och dyrt att köpa, bättre då att använda den biten rundstaven som böev över från sländbygget och spillvirek från en blomlåda och fixa till ett själv. Eller själv och själv, O hjälpte till.



Som synes på garnstrukturen så är jag nybörjare på att spinna, men är hyfsat nöjd iaf. Tanken var att få till ett lovikaliknande garn som var lite tunnare och som skulle lämpa sig för nålbindning, men så blev det inte. Det blev ett strukturgarn som nog blir ett par stickade vantar.

Förresten På torsdag blir jag glad ägare till en spinnrock!


Kommentarer
Postat av: Käthes mode & skönhet hos Amelia

Vad mysigt det ser ut!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback