Överklänning med helvetesfönster

Nu var det ju inte så många som gissade på vad jag skulle sy, men det var iaf en överklänning med helvetesfönster. Den är sytt i ett tunnt senapsgult ylle med även det med viss polyesterinblandning. Eftersom tyget är väldigt tunnt valde jag att fodra överklänningen med ett vitt linne, dels för att få lite stadga men även för att få ett finare fall.

Som inspiration har jag använt mig av dessa bilder från Lutterell Psaltaren:







Den sista bilden skiljer sig ganska mycket från den överklänning jag gjorde, då kvinnorna har släktvapnet på sina plagg. Jag har mest med den här bilden för att den är så otroligt vacker.

Mönstret konstruerade jag utifrån de anvisningar som finns i Medival Tailors assistant. Eftersom tyget i sig innehåller polyester valde jag att fuska med sömnaden och sydde de långa sömmarna på maskin med bomullstråd, även fodret sydde jag på maskin. Däremot fälldes alla sömnsmåder för hand och fållarna syddes för hand.



Här är en detaljbild på bakstycket där sömmen mitt bak syns, även lite av fodret skymtar fram.



Så här blev då klänningen tillslut (ni kan ju försöka ignorera min något underliga min). Jag är ganska nöjd, dock fundrear jag över om inte ärmhålen blev lite för djupa. Men tittar man på bilderna, ser det ut som om ärmhålen går ner till höfterna ungefär. Här har jag provat ytterligare en variant av huvudbonad, flätade "kringlor" som får titta fram under huvudduken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback