Mer medeltid

På tisdagens pysselkväll med Upptuna så blev min cotehardie äntligen klar. Istort sett helt handsydd (några kilsömmar gjorde jag dock på maskin) med silketråd och lintråd, massor med knappar och lika många knapphål. Jag är väldigt nöjd om man bortser från några missar, men jag misstänker att det bara är jag som lägger märke till dem...

Så nu planerar jag nya syprojekt, en särk måste jag ha, men jag velar om hur långa ärmar jag ska ha. Med tanke på knäppningen på min cotehardie så borde den kanske bli kortärmad, men jag är lite sugen på att närma mig 1400-talet och då sy en kortärmad kjortel med lösärmar. Då undrar jag lite över om man konske bör ha en långärmad särk under, men jag vet inte. Är det någon som har bra förslag så blir jag väldigt glad. På tal om kjorteln vill jag att den ska likna den här:



Utöver särk och kjortel, planerar jag att sy en cotehardie efter samma mönster som den olivgröna, fast i miparti i blått och rött. Jag har nämligen 2 m rött ylle från loppis liggande samt 2 m av korps blåa partiylle liggandes. Vode dessutom kul att sy efter samma mönster direkt så jag kommer ihåg vad jag ska ändra och göra annorlunda.

Till min olivgöna klänning är jag lite sugen på att sy en senapsgul överklänning med helvetesfönser (jag har tyg till det med liggandes) dock har jag fått intrycket att dessa mest användes av "fina damer" vid högtidliga tillfällen, men vi får se hur jag gör...

Nu ska jag iaf laga lite mat innan kvällens bio, får jag tips om ärmlängden till särken blir jag väldigt glad...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback