Frilled veil

De senaste dagarna har jag exprimenterat lite med att försöka få en slöja men "krusning" framtill. Mer om dessa huvudbonader finns att läsa här. Jag har gjort på två olika sätt dels utgått från en befintlig slöja, och lagt ett antal veck framtill, och med dessa veck sytt en klassisk smocksöm. När jag var klar blöttes sömmen och vecken nålades på plats, för att sedan få torka. När linnet torkat är det lite stelt och veken håller formen ganska bra.



Problemet med den här tekniken, tycket jag var ett vecken inte blev så tydliga och raka. Pådetaljbilden nedan syns det tydligare. Istället för en tydligt veckad struktur, tycker jag att det får ett nästan "rörigt" intryck.



Den andra tekniken jag använde var att sy själva veckdelen för sig. Jag klippte ut en remsa linnetyg, 90x 6 cm, fållade en långsida och vek sedan hela remsan som ett dragspel, där varje veck var ca 3 cm. Vecken syddes sedan ihop i ett visst mönster.



Dessa veck tyckte jag blev väldigt fina, men nackdelen är att min tygbit som var 90 cm lång endast blev ca 28 cm när den väl var veckad. Men denna teknik var ändå den jag föredrog, så om jag har tid idag ska jag börja på veckningen till en riktig slöja, istället för att bara göra provbitar.


Kommentarer
Postat av: Peter

Du är ju helt tokig! Fanken vad kul att du gör frills! Vi har styrelsemöte i veckan, och jag återkommer till dig efter det.

Postat av: Johanna Margareta

Hej!

Verkligen fina grejer! Jag vill själv komma igång med smocksömmar till ett skolarbete (pluggar textil på Capellagården) och undrar om du har något tips på böcker och litteratur, hemsidor, länkar på smocksöm! Hur lärde du dig?

Tack på förhand!

2011-01-19 @ 11:56:10
URL: http://alltestulet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback