Färdig!

Ja, eller förra vackan blev min klänning, cotehardie, cotte eller vad man nu vill kalla den klar. Den är sydd i ett tunnt olivgrönt ylle med ca 10% polyesterinblandning (tyvärr) men priset var 29 kr/m så då kunde jag acceptera det. Det var dessutom lite skönt att sy av ett så pass billigt tyg då detta var mitt första försök på medeltid, om man bortser från diverse linneklänningar med trumpetärmar som jag sytt tidigare. Klänningen är som sagt i stort sett handsydd med lintråd och silke och är fodrad i livet för att ge lite mer stadga. Relativt nöjd är jag, men lite krångel med kilen fram blev det, jeg fick det inte att se helt jämt ut, utan det veckar sig lite när man har den på sig.



Det här är insidan av ena ärmen, fast utan knapphål. Där knapphålen ska sitta har jag stadgat upp med en linneremsa. Knapparna har jag sytt efter instruktioner i Medival tailors assistant, som för övrig är årets bästa bokköp.



Så här ser iaf klänningen på ut, knäppningen fram går ner till höften ungefär. Det blev många knappar och många knapphål, men det var rätt så kul att sy. På bilden har jag även mitt smockade förkläde på mig, jag ska skriva lite mer om det i ett annat inlägg. I förklädet hänger även min "sypåse" som inte är så medeltida, framför allt så hade man de inte hängandes i förklädet utan under klänningen för att slippa ficktjuvar. Penningpungen kom man sedan åt genom en liten slits i klänningen. Min penningpung är inte tänkt att användas så här utan jag använder den att ha sybehör i när jag ska iväg och pyssla.

Min huvudbonad är inte hller så medeltida, det är ett gammalt örngott som fick åka på mest för att jag skulle se lite mer "anständig" ut. Däremot ska jag snart sy en riktig i linne. Till den skulle jag vilja ha fina knappnålar, helst skulle jag vilja göra egna eller så får jag väl köpa, jag såg igår att handelsgillet hade väldigt fina.

Kommentarer
Postat av: Mikael

Tjusigt, välkommen till "medeltideriet" då! Hur har jag förresten kunnat missa din trevliga blogg - den åker in i min blogrulle på studs

Postat av: Eva

Vad fin!! Härlig färg och vilka snygga ärmar. Har du verkligen sytt allt för hand? Kul att se en skymt av huset och katten. Kram

2009-04-08 @ 15:06:29
Postat av: Hannah

Ja, Eva det mesta är faktiskt sytt för hand (några av de långa kilsömmarna fuskade jag dock med) och sen är alla sömnsmåner fällda för hand, så många stygn blir det. Men det är väldigt kul att sy för hand, så det är inget problem. Sen ser det ju lite mer "riktigt" ut.

2009-04-10 @ 10:12:11
URL: http://schannalle.blogg.se/
Postat av: Lena

Wow!

Verkligen snyggt!

Men du, ylletyg för 29kr/m?? VAR?? :-D

ständigt på jakt efter mer tyg

2009-04-17 @ 08:09:07
Postat av: Hannah

Lena, har man tur kan man fynda på Ohlssons tyger, detta var ett stuvtyg som blivit nersatt i omgångar, därför det låga priset. Men tyvärr var det ju lite polyester i det...

2009-04-17 @ 14:44:50
URL: http://schannalle.blogg.se/
Postat av: maria neijman

Du ser superfin ut!

Du ser ut som du skulle kunna var amed oss i Albrechts Bössor och leka. :)

2009-04-23 @ 14:09:25
Postat av: Hannah

Vilket sammanträffandet Maria! Du är faktiskt inte den ända som föreslagit att man skulle ansluta sig till Albrechts den här veckan. Måste ju säga att det är lite lockande:P

2009-04-24 @ 15:50:20
URL: http://schannalle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback