Nålbundet

Nu börjar jag få in tekniken med nålen och har börjar prova på lite olika stygn, fast än så länge håller jag mig till de enklaste.



Här är mina bruna fina sockor som var det andra jag nålade efter mina första vantar. Väldigt stor skillnad i kvaliteén måste jag säga. När jag nålade de här sockorna började jag från tårna och nålade sedan skaftet, för att sist nåla hälen. Eventuellt ska jag sy en klyvsöm längs skaftet, efter att ha blivit inspirerad av "uppsalasockan" men vi får se hur det blir och om jag kan bestämma mig för vilken färg sömmen ska ha.



De här lila härliga vantarna nålade jag förra helgen, i garnet eskimå från drops, garnet är väldigt tjockt (ungefär som lovika) så det gick väldigt fort med det gick åt mycket garn (150 g). De här är jag väldigt nöjd med, de är tjocka är härliga och kommer att bli perfekt i vinter. Dock är kanske inte färgen så väldigt medeltida, eller snarare dyr att framställa på medeltida vis. Jag tror att man kan få till en sån här nyans med kochenill och indigo, alternativt med purpursnäcka, men det är inget jag har provat.



De här sockorna är sydda på samma sätt som Uppsalasockan, alltså hälen är sydd först, sedan foten och sist skaftet. Uppsalasockan är en strumpa/socka som hittades i Uppsala och antas vara ifrån år 1300-1400, jag har tyvärr inte nån mer exakt datering. Dessa är sydda i mitt kirskålsfärgade tretrådiga garn och det är extra roligt att arbeta med egenfärgat garn måste jag säga.



Så här såg sockorna ut innan jag började med skaftet, mina sockor har höger o vänster fot, men de passar faktiskt på båda, men inte lika bra. Orginalet har kort skaft med ett sprund som antas passa till skorna som bars över och en klyvsöm som dekoration längs skaftet. Mina kommer dock inte att få något sprund, utan istället så pass högt skaft som garnet tillåter. Jag sitter som bäst och nålar skaftet, har inte så mycket kvar, jag återkommer med bilder när de är klara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback