Misslyckad 1700-tals korsett

Strax innan jul började jag på min första 1700-tals korsett. Tidigare har jag bara sytt viktorianska, så det var en liten omställning. Jag var väldigt ambitiös och sydde hela korsetten för hand, och den blev väldigt fin att titta på, men den satt ju inte så bra. Mönstret jag använde var ett väldigt modifierat från Elizabethian costume.



Som ni ser så blev kroppsforemen inte så bra, jag ser ut som en stor fyrkant. Korsetten blev helt enkelt för lång och "kramar" därför på helt fel ställe, nämligen på höftbenen istället för i midjan.



Här syns det att korsetten även är för hög, den ska egentligen sluta (eller kanske börja) i höjd med bröstvårtorna, så att lite av vårtgården kan skymtas.

Jaja, nya tag helt enkelt. Den gamla korsetten är skrotad och stålen är återvunna och instoppade i min nya 1700-talare.



Här syns stommen med stål i, Den ska sedan "kläs" i tyg på båda sidorna så att stålen hamnar i mitten mellan fyra lager tyg.



På utsidan blir det ett brokadtyg i bomull/polyester blandning, och på insidan ett randigt bomullstyg från IKEA.
Den här gången var jag inte lika ambitiös och syr för hand, bara bandkantning och snörhål bli för hand.
Förhoppningsvis blir den här bättre, jag återkommer med rapport om korsettsömnaden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback