Kviltfeber!

För lite drygt en vecka sedan fick jag hem lapptäckssetet jag bestället. Skärmatta, linjal och rullkniv för 220 kr, ett riktigt fynd enligt mig (köpt via annonsmarknaden på sysidan). Jag har alltid tyckt om att sy lapptäcken och har de senaste åren sytt ett par bebistäcken som getts bort till små nykomlingar. Dock har resultatet aldrig blivit så där "perfekt" som man ser på foton, men men rullkniv och linjal blev resultatet betydligt bättre.



Så igår började jag med ett mystäcke till soffan. Färgerna blev en kompromiss mellan mig och O, jag gillar rosa och han gillar grönt, så därför fick täcket bli rosa/grönt. Först skar jag remsor jag tygerna jag valt ut, 48 remsor totalt, 7 cm breda. Dessa syddes ihop fyra och fyra, varannan rosa och varannan grön. Av dessa skar jag sedan kvadrater som fick bli trekanter. När man skär till trekanterna är det viktigt att skära varannan gång från rätsidan och varannan gång från avigsidan. Trekanterna sydde jag sedan ihop till kvadrater.



Jag har lärt mig av alla misslyckade kviltar att pressa mellan varje moment är väldigt viktigt.



Efter pressning sys kvadraterna ihop två och två som bilden visar, för att sedan sys ihop fyra och fyra så att de bildar en störra kvadrat. Totalt 12 sådana stora kvadrater går åt till hela täcket som mäter ungeför 120x160 cm. Kvadraterna sys sedan till rader som sedan sys ihop till ett täcke.



Såhär blev täcket när det blev klart, jag har även sytt på en naturvit bård runt omkring. Eventuellt blir det en till bård, men vi får se hur det blir. Tyvärr hade jag inte vadd nog hemma, så själva kviltningen får vänta ett tag. Jag är än så länge nöjd med mitt täcke, hoppas bara att jag får till kviltningen.

Har varit jättekul att sy och framförallt fort, nu längtar jag redan efter att sy nästa. Dock vet jag inte var jag ska kunna ha det, jag får väl helt enkelt hoppas på att nån i min bekantskapskrets skaffar barn snart sådet kan bli ett till bebistäcke...

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej Hanna, din Strip Twist blev riktigt fin i grönt och rosa! Det ger mersmak på lapppteknik, eller hur? Lycka till med nästa projekt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback