Mjölken sinar

Under morgonens Aftonbladetsurfning hittade jag denna artikel om bristen på ekologisk mjölk. Känslorna är blandade när jag läser texten, självklart tycker jag att det är bra att försäljningen av ekomjölk ökar. Men jag tycker även att Arlas marknadsföring av ekomjölken inte stämmer med verkligeheten. De marknadsför mjölken med vackra naturbilder och betande kor. Det som stör mig med den marknadsföringen är att allt det även finns i den konventionella produktionen, och att allmänheten får en felaktig bild av konventionell mjölk. Bilden som arla ger är att konventionella kor inte får beta och att de inte får samma omsorg som Elins ekokor.

Ytterligare ett problem med ekologiskt är att de flesta förutsätter att det är "klimatsmart" något som inte alltid stämmer, i allafall inte enligt bonden. Något jag tycker saknas är bra och lättbegriplig information om vad märkningarna står för. För nu när de flesta visar ett ökat intresse för miljön och ekologiskt bör man se till att utnyttja situationen.

PS. En ökad efterfrågan på ekomjölk är ju väldigt bra, då jag och O drömmer om att skaffa egna kor....

Kommentarer
Postat av: Plastmamma Eva

Nu finns det inte ekologisk standardmjölk att köpa längre och det beror på att Arla slår ihop den med "vanlig" mjölk när dom hämtar hos bönderna. Uppgiften kommer från säker källa, Stora Hällsta i Sala.

2008-08-07 @ 21:44:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback