Jag hatar Anna Skipper!

Rent principiellt kan jag hålla med om att det hon gör, är bra. Att få sjukligt överviktiga människor att börja nya och mer hälsosamma liv. Men att hon genom detta programm gör smygreklam för sina egna bantningspreparat samtidigt som hon avfärdar alla andra, det är fel. Genom ett program som utnyttjar människors ohälsa och ytterligare späder på det sjuka skönhetsidealtet som råder i dagens sammhälle, blir hon mångmiljonär.

Är det helt rätt?

För bara en stund sedan tittade jag på det ökända "Du blir vad du äter" där Anna pratade om något som enligt henne lika gärna kunnat vara satans påfund, nämligen korv.

Personligen tycker jag väldigt mycket om korv, men har inte alltid gjort det. Just korv och andra charkuterivaror låg till stor del till grund för mina år som vegitarian. Men nog om mig och tillbaka till Anna. Hon avslöjar i detta program det som finns i korv, slaktavfall och andra härligheter, tarmar och köttrester.

OCH?

Vad är det för fel att äta det? Rent hälsomässigt är det helt klart onyttigt att äta korv varje dag. Men grunden till ett sunt liv är väl ändå varierad kost? Jag kan personligen inte förstå varför det skulle vara äckligt att äta det som Anna använder som skrämserpropaganda för att få människor att sluta äta korv. Är det inte bättre att så mycket som möjligt tas till vara på när våra djur går till slakt? Är inte det mer etiskt korrekt att tänka så än att resonera som Anna, korv är äckligt för det är slaktavfall i djurtarmar... Lägger man fram det så, så låter der inte direkt aptitlit, men jag ser inget fel i att äta korv för det. För som sagt är det inte bättre att vi anväder så mycket som möjligt av våra djur den dag de nu får gå till slakt?

Avslutningsvis vill jag bara påpeka att naturfjälster på korv är det godaste som finns. De konstgjorda syntetiska ersättarna som är fullproppade med olika kemiska medel, kan inte ens kvala in till ett smaktest med det klassiska naturfjälstret.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback