Jag älskar dig mot alla odds

De senaste veckorna har det varit väldigt lite att läsa i skolan så jag har läst betydligt trevligare saker än vanligt. För alla intresserade kan jag upplysa om att vårens mest lästa bok hos mig, har varit (och är) Hellspongs "Konsten att övertyga". En av de bättre böckerna bland vår kurslitteratur.

I födelsedagspresent så fick jag "PS Jag älskar dig" av Cecilia Ahern. (Jag fick den inte av henne, utan av O, det är hon som skrivit den) En klassisk chick-lit trodde jag, men det skulle visa sig att jag hade fel. Innanför bokens rosa omslag gömde sig en berättelse om något så osannolikt som kärlek efter döden. Och om hur smärtsamt det är att förlora den stora kärleken på det värsta tänkbara sättet. Inte något som normalt brukar behandlar i en chick-lit bok med andra ord. Något som ytterligare gör denna bok så osannolikt bra, är det att författaren själv är endast 21 år fyllda. Att någon med så pass få år på nacken kan skriva en så insiktsfull bok, det förvånar mig. (Självklart blir jag också lite avundsjuk på bedriften, jag är ju inte mer än människa) 

Detta är nog en av de böcker jag har fällt flest tårar över, nästan i klass med "Borta med vinden". Men trots alla tårar så får man ändå en härlig känsla inom sig när man läser de sista kapitlen, och man börjar ana ett lyckligt slut...

Det senaste veckorna har jag också tagit mig igenom en gammal favorit, "Mot alla odds" av William Kinsolving. Det bästa och enklaste sättet att beskriva den boken är nog att hävda att det är en hästbok för den vuxna kvinnan som vuxit ifrån polluxböckerna.  

Men i denna bok är det inte bara hästar som behandlas (även om det är det genomgående temat) utan även kärlek (såklart, vad vore en bok utan kärlek?) utomäktenskapliga affärer, pengaproblem, strul med maffian, exotiska dansöser, faderskapstvister, mord, självmord, alkolism och lite annat smått och gott.

En läsvärd bok, speciellt om man är intresserad av fullblodsavel. Tyvärr tappar boken lite tempo i mitten, för att sedan mot sluten åter fånga läsaren, så håll ut där i mittenpartiet, det är läsvärt!

Under helgen så har jag också läst en del i "Naturbrukets husdjur, del 1 och 2", jag var lite uttråkad kan man väl säga. Men en del intressant stod det faktiskt, men man ska nog ha visst intresse för att läsa de böckerna också...

Kommentarer
Postat av: Camilla

ooh, läste PS. jag älskar dig för ngn månad sen, and i loooved it! :D
puss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback